Time transfixed

حدود ساعت 10:30 شب بود که به تهران رسیدم.تا به مترو برسم قبضه روح شدم. تو روز روشن ترمینال جنوب و آدماش ترسناکن چه برسد به اون موقع شب. مترو خیلی خلوت بود . سوار اولین کابین که نزدیک راننده است شدم. از کوله ام بعنوان پشتی استفاده کردم و به دیواره شیشه ای نیمکت تکیه دادم بطوری که در جهت حرکت قطار قرار گرفتم، پاهام را روی صندلی ها دراز کردم و به راهرو و صندلی های خالی ترن خیره شدم. شدیدا تخیلم تحریک شده بود. یک حس خاص، خواب گونه و سوررئال. یک کم ترسیده بودم.حس می کردم اصلا این ترن راننده ندارد و معلوم نیست سر از کجا دربیارم. شاید این همون Spanish train باشد و توی یکی از کابین های پشتی، ابلیس متقلب و Lord جنتل دارند با هم دیگر پوکر بازی می کنند. زمزمه کردم Oh lord don't let him win!* . شایدم سر از نقاشی "La Durée poignardée (Time transfixed) "رنه مارگریت* در بیارم. یادم نمیومد که ساعت روی شومینه نقاشی چه عددی را نشان می داد. یعنی ممکنه همین ساعت باشد؟اون وقت شاهد ایستادن زمان می شم. شایدم سر از مدرسه هری پاتر در بیارم. با فکر به این که مثل هرمیون می شم خندم گرفت.
وقتی از مترو بیرون اومدم دیدم عجب برفی اومده. کلاهمو رو سرم گذاشتم ، شال گردن را دور دهنم پیچیدم و دستامو تو جیبم گذاشتم و موازی با جا پای یک گربه شروع به حرکت کردم.

*یکی از آهنگ های کریس دی برگ. اگه گوش ندادید پیشنهاد می کنم حتما اینکارو بکنید.

**یکی از نقاش های سوررئال. این مقاله را بد نیست که بخوانید. اول یک مقدمه خیلی مختصری در مورد سوررئالیسم و تاثیر پذیری اش از دادائیسم گفته. بعد یکی از نقاشی های دالی و همین نقاشی رنه مارگریت را بررسی کرده. یک جاهایی هم به گفته های اینشتین رفرنس داده و یک جوری به نسبیت ربط داده!! می گویند که اینشتین از این نقاشی رنه مارگریت برای توصیف نظریه نسبیت اش استفاده می کرده است. خود رنه مارگریت چنین ادعایی نداشته و موقع کشیدن نقاشی چنین ایده ای در ذهنش نبوده.گفته وقتی می خواهیم بخوابیم هیچ نقشه ای برای این که چه خوابی ببینیم نداریم و وقتی از خواب بیدار می شویم تازه به بررسی رویداد هایی که در خواب دیدیم می پردازیم و با تحلیل خواب ها و بررسی نشانه هایش، آنها را به زندگی خود ربط می دهیم. این نقاشی ها عین خواب می مونند و نقاش سوررئال، نقاشی هایش را کاملا آگاهانه و با برنامه ریزی بتصویر نمی کشد و این حضار هستند که با نگاه کردن به نقاشی ها سعی می کنند مفاهیمی را از توی دلشون استخراج کنند و به هدف نقاش پی ببرند.

+

این عکس جالب را حتما نگاه کنید.

[Tuesday, January 10, 2006]   [Link]   [ ]

CopyRight © 2006 Takineh.blogspot





[powered by blogger]