Surreallism
روزی که "آندره برتون" شاعر و نویسنده و نظریه پرداز فرانسوی نخستین بیانیه سوررئالیسم را در سال 1924 منتشر کرد، تاریخ تولد سوررئالیسم محسوب می شود. برتون را که پاپ سوررئالیست می خوانند پس از " هوگو بودلر" و " آپولینر" با سوررئالیست همراه بود. او در ابتدا با دادا همراهی می کرد که می توان گفت موج غیر منطقی و یک علاقه آنارشیستی به خراب کردن و تحلیل ارزش های هنری و اخلاق منطقی بود. وی سپس از جنبش کناره گیری کرد و سوررئالیسم پس از دادا به وجود آمد.
برتون دانشجوی روانپزشکی بود و دوران خدمتش را در بیمارستان نظامی نانت گذرانده و با بیماران روانکاوی کرده بود. بنابراین با روانکاوی و روش درمانی آن آشنا بود و همچنین به مطالعه پزشکی پرداخته و با آثار "زیگموند فروید" در زمینه روانشناسی تحلیلی و تعبیر رویا بر مبنای تداعی آزاد تصورات مانوس بود.

وی می گوید : " یک تابلو برای من به منظره پنجره ای است که رو به چیزی است. سوال اینست که رو به چه چیزی؟"

سوررئالیست ها نیز در پی آن بودند که تحت تعلیم برتون در یابند که در اعماق ذهن انسان چه می گذرد که خود از آن بی خبر است. آنها برای مطالعه در مورد رویا و خواب و طراحی های کودکان یا هنر دیوانگان تحقیق کردند، که بدون شک از اولین حرکت های مطالعاتی خود آگاهانه و موثر بود.
هنرمندانی نظیر رنه مارگریت و "سالوادور دالی " دارای شاخص ترین چهره های گروهی محسوب می شوند که گرایش به عالم رویا در آثارشان مشهود است. وی با لوئی بونوئل کارگردان سینما در تهیه "سگ آندلسی" که نخستین فیلم سوررئالیستی محسوب می شود همگاری کرد.

[Saturday, April 02, 2005]   [Link]   [ ]

CopyRight © 2006 Takineh.blogspot





[powered by blogger]