تکینه و سکینه!
اگه حوصله دارید می تونید مفهوم تکینه (تکین) یا تکینگی را در ریاضات یا فیزیک در پاراگراف اول و دوم بخونید. اگه حوصله ندارید اگه فقط جمله اول پاراگراف سوم را بخونیدهم بسه تا feeling ای از تکینگی داشته باشید. بدین وسیله اعلام می گردد تکینه هیچ ربطی به سکینه ندارد!
تا حالا چندین نفر بهم گفتن که وقتی تکینه را می بینند یاد سکینه می افتند که اولیش ادریس یحیی بود. :))

+
در ریاضیات
اگر تابعی در یک نقطه تعریف نشده باشد یعنی در آن نقطه پیوسته نباشد، این تابع در آن نقطه تکین (singular) است یا در آن نقطه تکینگی (singularity) دارد. مثلا تابع tan(x),x = Pi / 2 در نقطه x = Pi / 2 تکین است به عبارت دیگر در این نقطه تکینگی دارد.
+
در فیزیک و اخترفیزیک
به مرکز یک سیاهچاله که تمام جرم سیاهچاله آنجا متراکم شده و چگالی آنجا بی‌نهایت است تکینگی گفته می‌شود. و این امر به همان دلیل ریاضی است. چون سیاهچاله را ستاره ای در نظر می گیریم که تمام جرم آن پس از رمبش در حجمی در حد صفر متراکم شده (یعنی به سمت صفر میل می‌کند) که باعث می‌شود چگالی بی نهایت بشود و یک ناپیوستگی و تکینگی در آن نقطه از فضا بوجود آید.
+
رفتار تکینگی اصلا قابل توصیف و درک نیست. به همین دلیل راجر پنروز و همکارانش قانونی به نام قانون مراقبت کیهانی پیشنهاد دادند که بر اساس آن تکینگی عریان (تکینگی بدون افق رویداد) وجود ندارد. یعنی همه تکینگی‌ها باید بوسیله یک افق رویداد پوشیده شده باشند چون یک تکینگی عریان می‌تواند تمام جهان را به طور بی قاعده و غیرقابل پیش بینی تحت تاثیر قرار گیرد.

[Sunday, September 26, 2010]   [Link]   [ ]

CopyRight © 2006 Takineh.blogspot





[powered by blogger]