"تصاویر زیبا" نوشته "سیمون دوبووآر"

شخصیت اصلی کتاب تصاویر زیبا، لورانس، زن جوانی است که با آرشیتکتی ازدواج کرده است و در یک موسسه تبلیغاتی کار می کند. با اینکه شوهرش به او عشق می ورزد و برایش احترام قائل است، کارش را دوست دارد، بچه هایش باهوش و بامزه هستند، درامد خانوادگی اش به او امکان می دهد که آسوده خیال ولخرجی کند باز هم در زندگی اش احساس خلاء می کند و خوشبخت نیست. احساس می کند که چیزی که ماهیتش برای خود او هم آشکار نیست مثل خوره به جان هستی اش افتاده و بی وقفه زندگی اش را از درون تهی می سازد. احساس نارضایتی می کند، بی آنکه علت درستش را بداند. از چیزی گله ندارد و افسوس چیزی را نمی خورد. اما گره ای راه گلویش را بسته است. برای آنکه به این زتدگی با ثبات و آرام کمی شور و هیجان ببخشد، خود را درگیر ماجرایی عاشقانه می کند، اما خیلی زود در میابد که رابطه اش با لوسین، یکی از همکارانش که به اندازه شوهرش، ژان شارل، خوش رفتار، آدابدان و مهربان و باهوش است، نه فقط او را از یکنواختی بی روح و کسل کننده زندگی زناشویی نمی رهاند، بلکه آن را تداوم می بخشد و نسخه بدلش می شود. بخاطر همین سرخورده تر از قبل رابطه اش را با لوسین می گسلد...

لورانس وقتی بی تفاوتی گریبانگیرش می شود و خود را جدا از سایرین می بیند احساس گناه می کند و از خود می پرسد که کجای کار می لنگد و او از دیگران چه چیزی کم دارد که از هیچی لذت نمی برد؟ سعی می کند به خودش دلداری بدهد و با خودش تکرار می کرد که خطری در کار نیست. "مدام سرم شلوغ است، همیشه کلی آدم دور و برم هستند. از زندگی ام راضی ام. نه اصلا خطری در کار نیست. یک حالت موقتی است و بس. مطمئنم. برای دیگران هم چنین وضعیتی پیش می آید، ولی از کاه کوه نمی سازند!" معشوقش مدام متهمش می کرد که او قلب و احساس ندارد و اصلا کسی را دوست ندارد. به او می گفت "بعضی زن ها سرد مزاجند ولی وضع تو از این هم بدتر است، چون تو سرد مزاج عاطفی هستی!" وقتی به معشوقش می گفت که بهتره به رابطه شان خاتمه بدهند چون دیگر عاشقانه دوستش ندارد از خودش می پرسید" آیا هیچ وقت عاشقش بوده ام؟ این کلمات اصلا مفهومی دارند؟ " و از اینکه دلش مثل سنگ شده است احساس عذاب وجدان می کرد.

یه چیز دیگه ای از کتاب "تصاویر زیبا" که برام جالب بود احساس کاترین نسبت به پدرش بود و نوع رابطه ای که داشتند. منو خیلی یاده رابطه اگنس با پدرش در رمان جاودانگی می انداخت. انگار رابطه و زندگی اگنس رو در این کتاب باز کرده بودند.

خیلی جالبه تو گوگل Les Belles Images رو سرچ کردم دیدم فیلتره! اونوقت چرا؟!!!

[Friday, March 23, 2007]   [Link]   [ ]

CopyRight © 2006 Takineh.blogspot





[powered by blogger]