پیام مهر

بعد از مدتها که یوگا را رها کرده بودم، امروز اومدم یکی از حرکت های آن را که مربوط به افزایش انرژی است انجام بدم که عضله پام دچار اسپاسم شد. بدنم از بس خشک شده دیگه اجازه انجام حرکتی که قبلا آن را براحتی انجام می دادم را نمی ده. من از بدو خلقتم بدن نرمی نداشتم ولی در مدت دو سالی که یوگا می کردم خیلی خوب شده بود. یکی از عواملی که باعث جذب من به یوگا شد این بود که هیچ فشاری به بدن نباید وارد کرد و تا جایی که بدن اجازه می دهد باید پیشروی در یک حرکت انجام بشه. با بدن باید راه اومد تا اونم با ما راه بیاد. بتدریج و با مرور زمان انداممون آمادگی این را پیدا می کنند که خودشون را با کشش ها وفق داده و نرمی نشان بدهند. در حین انجام یوگا بقدری توجه به روی تک تک اعضاء بدنمون منعطف می شه که خواهی نخواهی آدم با بدنش مهربون می شه و از تمام چیزایی که می تواند بهش آسیب برسونه پرهیز می کند از جمله تنش های عصبی. یوگا یک فرهنگ است. فرهنگ حفظ سلامتی جسم و روان خود و آزار نرساندن به جسم و روان دیگران. همونطوری که به جسم توجه می شه به آرامش روحی و رهایی از استرسهای که به روان صدمه می زنند هم توجه دارد. راستش عاملی که باعث شد که من چند سال پیش یوگا را شروع کنم دوست داشتن آدمایی بود که یوگا انجام می دادند .البته بعضی هاشون هم در بخش ذهنی زیادی افراط می کنند که آب من زیاد باهاشون تو یک جوب نمی ره چون کلا افراط در این زمینه اش را دوست ندارم. نامردیه اگر نگم لباس سفید یوگا هم همیشه برام جاذبه داشته! یک سوالی که خیلی از خانم ها می پرسند اینه که یوگا آدمو لاغر می کند یا نه؟ من خودم به این منظور یوگا نکرده ام ولی اعتقاد دارم چون یوگا فرهنگ غذا خوردن را هم عوض می کند خیلی می تونه تاثیر گذار باشد و اینکه به خوش فرم شدن اندام کمک می کند. البته نباید انتظار داشت که در یک مدت کوتاه این اثر دیده شه ! همیشه ترم های اول کلاس ها خیلی شلوغ است ولی بتدریج که ترم بالاتر می ره از تعداد افراد کم می شه. (ضمنا حتما با یک مربی ماهر باید کار کرد تا تو ذوق آدم نخورد) در ذات یوگا آهستگی و نرمی ای وجود دارد که خیلی ها را ممکنه دلسرد کند. من خودم آدم عجولی هستم و بدون فعالیت زیاد مریض می شم و متعاقبا خیلی احتیاج به یک همچین ورزشی دارم که حتی برای یک ساعت هم که شده در یک آرامش(حتی اگر گذرا باشد) غوطه ور شم.
همیشه بعد از تمام شدن حرکات یوگا نوبت به اجرای فن آرامش نهایی آن می رسد که به این صورت است. روی کف زمین کاملا ساکن و بی حرکت،با چشمانی بسته، تنفس های آرام و منظم و عضلاتی شل و وانهاده دراز می کشیم و آرامش را به تمام اعضای بدن از انگشت های پا گرفته تا موی سر دعوت می کنیم که ممکنه تا یک ربع طول بکشد بعد پیام مهر* را با صدایی آرام در حدی که خودمون بشنویم می خوانیم. وقتی که از این حالت خارج می شیم احساس آرامش ،نشاط و شادابی خاصی را می کنیم و در بعضی مواقع ممکنه دچار خواب ناشی از آرامش بشیم! پیام مهر را می تونیم صبح ها که از خواب پا می شیم هم زمزمه کنیم.

*پیام مهر

سلام بر زندگی
سلام بر سلامتی
سلام بر نشاط و سرزندگی
سلام بر طبیعت و همه زیباییهایش
سلام بر همه ناهمواری هایش
سلام بر صلح و دوستی
سلام بر محبت و گذشت
سلام بر تلاش و کوشش
سلام بر عشق (عشق به همه چیز)

+

خوب! بحد کافی تبلیغ یوگار ا کردم. البته تمام اینها را بیشتر برای یادآوری به خودم و اغفال مجدد خود جهت شرکت در کلاس های یوگا نوشتم!
تاریخ برای من به دو قسمت تقسیم می شه. یکی ق.د (قبل از دفاع) و ب.د (بعد از دفاع). حتما ب.د یوگا را دوباره شروع می کنم.
+
نوشته منو بی خیال شین. انصافا این عکسه وسوستون نمی کنه؟

[Wednesday, January 04, 2006]   [Link]   [ ]

CopyRight © 2006 Takineh.blogspot





[powered by blogger]