رنگ صوتی
حتی هنگامی که ترومپت و فلوت صدایی واحد را با دینامیکی یکسان بنوازند قادریم صدایشان را از یکدیگر تشخیص می دهیم. کیفیتی که صدای آنها را از هم متمایز می کند، رنگ صوتی یا تمبر (timbre) نامیده می شود. رنگ صوتی با واژه هایی همچون روشن، تیره، درخشان، نرم و غنی توصیف می شود.

دگرگونی رنگ صوتی نیز، مانند دگرگونی دینامیک، تضاد و تنوع می آفرینند. هنگامی که ملودی با یک ساز و سپس با یک ساز دیگر نواخته می شود، تاثیر های بیانی متفاوتی پدید می آورد که به سبب رنگ صوتی ویژه هر کدام از آن سازها است.

رنگ های صوتی متضاد ممکن است برای برجسته نمایی یک ملودی تازه بکار گرفته شوند. مثلا پس از آن که ویولون ها ملودی را نواختند، ابوا ممکن است ملودی متضادی را با رنگی تازه ارائه کند.

رنگ های صوتی می توانند حس پیوستگی نیز پدید آورند؛ تشخیث یک ملودی که گاه در قطعه شنیده می شود هنگامی آسانتر است که هر بار با همان ساز یا سازهای قبلی نواخته شود. برخی از سازها ممکن است تاثیر برانگیزنده ملودی را شدت دهند: صدای درخشان ترومپت با نواهای قهرمانی یا نظامی مناسبت دارد و رنگ تسکین بخش صدای فلوت با حال و هوای یک ملودی آرام همخوان است. در واقع آهنگسازان اغلب با در نظر داشتن رنگ صوتی سازی ویژه به خلق ملودی می پردازند.

تلفیق سازهای مختلف به پیدایش رنگ های تازه ای می انجامد که هیچ کدام از سازها به تنهایی قادر به انجام آن نیستند.

"درک و دریافت موسیقی"

+

طی بحث های تلفنی و sms ای و رجوع به کتاب های خاک خورده در ظهر این جمعه، من و "دکتره" به نتایج فیزیکی بس جالب ( احتمالا فقط برای جفتمون!) در مورد رنگ صوتی رسیدیم. بحثمون از رنگ صوتی شروع و به رنگ کوارک ها ختم شد. نتایج این brain storm دونفره را بعدا به اطلاع خاطر حضرات محترم ومحترمه می رسانم. البته بعد از اینکه برای خودم جا افتاد و نظری به یک مقاله پیشنهادی دکتره انداختم.

از شما چه پنهون که بعد از صحبت با دکتره خواستم یافته های جدید را اول با خانواده عزیز در میان بگذارم. از اونجایی که در خانواده ما به تعداد افراد خانواده منتقد ( از اون بی رحماش) داریم، هر جمله ای که از دهن آدم درمیاد از فیلترشون می گذرد. در آن واحد غلط های تلفظی، معنایی، تاریخی، جغرافیایی، فلسفی،ادبی، علمی ،... حتی غلط املایی! را هم اصلاح می کنند. پووف!خلاصه جمله اول را کامل نگفته بودم که شروع کردند.نذاشتند حرفمو بزنم. بعدش می گن چرا اعتماد به نفس نداری؟! منم با خودم گفتم می رم تو وبلاگ دلبندم همه اینارو می نویسم. ایش بدم میاد!

[Friday, December 09, 2005]   [Link]   [ ]

CopyRight © 2006 Takineh.blogspot





[powered by blogger]