جمجمه کوچک
بعضی وقتا تو اوج خوشی، وقتی که همه چیز خوب پیش می ره، وقتی که هیچ ناراحتی خاصی پیش نیومده، وقتی که هیچ دعوایی وجود ندارد. وقتی که همه چیز ها و همه کارها نشان دهنده یک احساس بزرگ بزرگ بزرگ است، کرم ها به مغزم هجوم می آورند. خاطرات از مغزم عبور می کنند. به بی دوامی و به غم انگیزی هر رابطه فکر می کنم. به احساساتم یک ایست محکم می دم. اونام خیلی خوب به حرفم گوش می کنند. می خوام خاموش و خفشون کنم. اون موقع است که ذهن خلاقم شروع به ساختن هر چیز مخربی می کند. اون موقع است که بی اهمیت ترین چیزها را با اهمیت می کنم. اون موقع است که با اهمیت ترین چیزها را بی اهمیت می کنم. اون موقع است که تلالو و زیبایی دو شمع آبی را فراموش می کنم و حواسم را به چند عکس کج و معوج سوق می دهم و خودم را شکنجه می دم. به مرگ احساسات و ناپایداری شمع ها فکرمیکنم. اون جمجمه کوچک نقاشی های عصر باروک را می بینم که با اصرار دندانهای کریهش را به من نشان می دهد. اون موقع است که می می زنم و فراموش می کنم، می می زنم تا فرار کنم، می می زنم تا از زیبایی فضا بکاهم. ما کور خوندم. این بازی را هم می بازم.


****************************

یاد نقاشی های عصر باروک می افتم.
" بی نظمی ویژگی هنر باروک بود و سر شار از شکل های تقابلی و تضاد های آشتی ناپذیر. از سویی خوشبینی بی وقفه رنسانس را داریم و از طرفی دیگر نقطه مقابل آن یعنی کسانی را که در پی زندگی پر ریاضت و انزوای مذهبی بودند. در هنر و در زندگی روزمره از طرفی به خودنماییهای پر زرق و برق بر می خوریم و از طرف دیگر به نهضتی رهبانی که ازدنیا کنار می کشید. به عبارت دیگر هم به کاخ های سر بر افراشته و هم به دیر های دور افتاده.

در هنر، مثلا ، نقاش سبک زندگی بی اندازه پر تجملی را، می کشید، ولی جمجمه کوچکی نیز در گوشه آن ترسیم می کرد.

از اصطلاحات معروف عصر باروک عبارتی لاتینی carpe diem ( دم را غنیمت شمار!) و اصطلاح دیگر memento mori ( یادت نرود که می میری!) یعنی رویه دیگر سکه که در عین خوشی ماهیت ناپایدار چیزها یادت نرود و اینکه زیبایی هایی که ما را در بر گرفته ناچار روزی باید از بین برود!"
"دنیای سوفی"

*****************************

با همه این حرفا و بازی ها، باز هم تلالو دو شمع آبی زیباست. باز هم احساسه بزرگ و بزرگ و بزرگ است. از اونم بالاتر la vie est beau! D:

خودم قاطی کردم. شما رو نمی دونم! ;) خدا یک عقلی به من ...


[Wednesday, December 01, 2004]   [Link]   [ ]

CopyRight © 2006 Takineh.blogspot





[powered by blogger]